De toegevoegde waarde van webmetrics

Webmetrics geven de statistieken weer van je website in een getal of ratio. Hierbij kunt u denken aan page per visit, bounce rate en het aantal page views. Een kwantitatieve analyse van webmetrics is noodzakelijk als je je website wil verbeteren en meer traffic wil genereren. Webmetrics hebben in mijn ogen veel toegevoegde waarde en daarom ben ik het ook niet met de onderstaande stelling eens.

Stelling: “De toegevoegde waarde van webmetrics wordt zwaar overdreven. Het enig wat van belang is, is om meer traffic te genereren.”

Traffic is natuurlijk één van de belangrijkste punten voor een website, want zonder traffic is er ook geen sprake van conversie. Ik ben van mening dat je nog meer traffic kan genereren als de toegevoegde waarde maar inziet van webmetrics. Elke webmetric is uniek en heeft een toegevoegde waarde om jouw website te optimaliseren. Webmetrics zeggen ook wat over de gebruikservaring en tevredenheid van de gebruiker. Denk maar aan de stickiness van een bezoeker, de kleverigheid op een website. Een te lage stickeniness kan 2 dingen betekenen:
1. De webpagina is slecht in termen van content, gebruiksvriendelijkheid of attractiviteit;
2. Je trekt niet de juiste bezoekers naar de website.

Aan de hand van de statistieken van een webmetric kan je bepalen of er een probleem is en wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Is de lage stickiness een gevolg van slechte content of design, dan zal de eigenaar van de website deze moeten verbeteren. Met een oplossing van het probleem, zul je de gebruikservaring positief veranderen en automatisch meer traffic genereren naar je website. De toegevoegde waarde van webmetrics wordt dus niet zwaar overdreven want met het meten en analyseren van metrics kun je uiteindelijk je conversie verhogen!

Bronnen:

http://www.kaushik.net/avinash/2007/12/web-metrics-demystified.html

De Internet Scorecard 2.0 – Geert-Jan Smits & Joost Steins Bisschop

~ door ilschilp op 06/06/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: