AIDA model ook online toepasbaar

Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat in de reclame- en marketingwereld een begrip is. Het model wordt vooral veel toegepast in reclamecampagnes- en uitingen. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). De vier letters AIDA (stappen) worden opvolgend door een persoon doorlopen bij het zien van een reclamecampagne- of uiting. Het AIDA model wordt in online media minder vaak toegepast. Toch kan het model naar mijn mening ook online effectief toegepast worden.

Met als voorbeeld een website laat Caspar Hardholt zien dat het AIDA model ook online effectief toepasbaar is. Het model is niet alleen bruikbaar voor een website maar kan ook voor andere online media goed ingezet worden, bijvoorbeeld voor e-mailmarketing. Om de aandacht (Attention) te trekken van een klant of potentiële klant om een e-mail te lezen, moet er eerst gekeken worden naar de kleur, vorm, kopteksten en de fotografie (de lay-out) van de e-mail. Tevens is de titel van de e-mail belangrijk want deze bepaald mede of hij/zij de e-mail opent in de inbox. Wanneer je de aandacht hebt gewonnen van de (potentiële) klant, wil je zijn of haar interesse (Interest) wekken. Dit kan een organisatie bijvoorbeeld doen door middel van bondige interessante informatie onder de koptekst van de e-mail te plaatsen. Na deze stap komt de organisatie op het punt waar ze gaat inspelen op het verlangen (Desire) van de (potentiële) klant door middel van bijvoorbeeld een interessant aanbod. Hierna overtuigt de organisatie door een call-to-action de lezer van de e-mail om over te gaan tot actie (Action). De call-to-action zie je vaak in de vorm van een link, een button of een banner en brengt je bijvoorbeeld naar een bestelformulier. De laatste stap in het proces, action, is het uiteindelijke doel van de organisatie. 

De onderstaande e-mail van StepStone geeft een goed beeld van het toepassen van het AIDA model.

1. Attention

2. Interest

3. Desire

4. Action

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2009/01/22/de-ultieme-verleiding-tips-voor-de-call-to-action/

http://www.mediact.nl/weblog/het-aida-model-online-toegepast-om-conversie-te-verhogen

http://www.intemarketing.nl/marketing-modellen/aida-model

~ door ilschilp op 21/02/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: