Web 3.0 een visie

Na Web 1.0 oftewel het statische contentweb waarbij enkel de eigenaar de inhoud bepaalde, bevinden we ons nu in het laatste stadium van Web 2.0, een platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Een logische vervolgstap brengt ons geleidelijk bij Web 3.0, de derde fase in de ontwikkeling van het internet.

Web 3.0

Zoals Pascal Selles ook betoogde, wordt Web 3.0 ook wel het semantische web genoemd. Met deze term wordt bedoeld dat het web de inhoud van websites gaat begrijpen en steeds meer gaat denken voor de gebruiker. Door de diverse type data die worden gecombineerd, kan het web gebruikers onder andere relevante suggesties en adviezen aanbieden. Web 3.0 gaat dus een betekenisvolle rol spelen voor de gebruiker. Aan de andere hand zal het web bijna alles over je weten en wordt dus het gebrek aan privacy groter.

Web 3.0 een visie of een hype?

Naar mijn mening is Web 3.0 een visie op lange termijn en geen hype. Web 3.0 is een derde fase in de ontwikkeling van het internet en daarmee een vervolg op Web 2.0 (het Wereld Wijde Web evolueert). Web 3.0 zal niet alleen de betekenis van content begrijpen en koppelbaar maken maar de content wordt ook slimmer, omdat er interpretatie en betekenis aan wordt toegekend. Zoals Web 2.0 ‘het web is van gegevens’, zal Web 3.0 ‘het web van betekenis worden’.  

 

Gevolgen voor de marketeer

Web 3.0 heeft naar mijn mening grote gevolgen voor de rol als marketeer. Steeds meer (persoons-)gegevens worden opgeslagen in databases en liggen binnen handbereik. Door de synergie van de combinatie van verschillende databronnen worden steeds meer gegevens gepersonaliseerd en ontstaan er nieuwe en rijkere mogelijkheden. Zo wordt het makkelijker voor de marketeer om de doelgroep te benaderen en te weten wat zijn of haar doelgroep wil. Op deze manier kan de marketeer makkelijker op de wensen en behoeften van de doelgroep inspelen. Een nadeel wat hiermee gepaard gaat, zoals ik al eerder heb benadrukt, de identiteit van de gebruikers ligt open. Het gebrek aan privacy wordt groter. Marketeers zullen bedachtzaam om moeten gaan met gegevens en met het benaderen van hun doelgroep. De doelgroep moet immers niet overspoeld worden met informatie.

 

Bronnen

http://www.publishr.nl/2009/02/semantic-web/

http://www.frankwatching.com/archive/2009/02/18/semantic-web-hoe-werkt-het-nou-echt/

http://www.frankwatching.com/archive/2010/01/06/web-3-0-geen-definitie/

http://www.frankwatching.com/archive/2009/08/20/web-3-0-een-hype-of-een-visie/

http://www.marketingportaal.nl/artikel/592/wat-is-web-30

~ door ilschilp op 23/02/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: