Return on Attention de nieuwe Return on Investment?

Je kunt er niet meer omheen. Sociale media groeien al jaren in populariteit. Maar welke ontwikkelingen staan ons te wachten op het gebied van social media? Ingrid Archer denkt dat de ROI, leads en conversies een belangrijkere rol gaat innemen voor social media. Jim Stolze denkt echter dat de Return on Investment (ROI) verdwijnt en plaats maakt voor Return on Attention (ROA). We zouden ons nu juist bevinden in een aandachtseconomie waarbij klanttevredenheid hoofdzaak is geworden.

ROI

In beide visies zie ik een kern van waarheid. Naar mijn mening zullen de ROI, leads en conversies wel steeds belangrijker worden voor bedrijven omdat de budgetten voor social media in de loop der tijd zullen stijgen. Door de participatie van bedrijven in social media zijn de uitgaven niet langer een eenmalige uitzondering of experiment, maar zullen een vaste uitgave zijn. Veel bedrijven zetten social media dus strategisch in. Als bedrijven meer uitgeven aan social media, wordt het steeds belangrijker de ROI, leads en conversies te bepalen (Wat zijn mijn opbrengsten van mijn inspanningen? Worden mijn conversiedoelen behaald? Etc.) zoals ook Ingrid Archer betoogde. Bedrijven willen toch op lange termijn verdienen aan hun investeringen. Het blijft tot heden nog onduidelijk hoe de ROI het beste gemeten kan worden voor social media. Zelf vind ik dat het model van Weinberg (2009) er dichtbij in buurt komt. Vijf manieren om de ROI van social media in te schatten, kan door te kijken naar bereik, frequentie en traffic, invloed, gesprekken en transacties, of duurzaamheid.

ROA

Naar mijn mening heeft Jim Stolze ook een sterk punt dat hij zegt dat je aandacht moet geven voordat je kunt verdienen. Klanten willen immers dat je naar ze luistert en dat ze begrepen worden, ze willen meer in de watten gelegd worden. Aandacht voor de klant speelt dan ook een belangrijke rol voor bedrijven. Een gevolg hiervan is dat de klant dan ook eerder aandacht of interesse toont in jouw product en dit misschien uitloopt tot een transactie. Positieve aandacht naar de (potentiële) klant toe, leidt tot een tevreden klant en dit kan weer leiden tot mond-tot-mond reclame. Het gaat dan ook als een lopend vuurtje als je iemand positief tegenover jouw product staat. Mensen kopen hierdoor ook sneller je product omdat mond-tot-mond reclame vaak geloofwaardiger overkomt van iemand die het product al heeft ervaren. Aan de andere kant kan negatieve mond-tot-mond reclame zorgen voor imagoschade.

Zoals ik al eerder aankaartte, zie ik in beide visies waardevolle conclusies. Aandacht geven aan (potentiële) klanten en bedrijven wordt wel steeds belangrijker want het effect/de reactie hierop (zoals de mond-tot-mond reclame) is groot. Toch denk ik dat de ROI niet verandert in ROA, want de primaire doelstellingen van een bedrijf zijn bijna altijd gericht op het maken van winst. Vooral als bedrijven social media strategisch in gaan zetten, willen ze voornamelijk weten wat de social media activiteiten opleveren. De ROI, leads en conversies blijven en gaan naar mijn mening een belangrijkere rol spelen op het gebied van social media.

Bronnen

http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/5520/social-advertising-eist-steeds-meer-van-online-marketing-budget.html

http://coolminds.nl/5-trends-voor-social-media-in-2011

http://www.frankwatching.com/archive/2010/02/01/enterprise-social-media-zonder-strategie-geen-toekomst/

http://www.frankwatching.com/archive/2011/02/13/return-on-attention-is-de-nieuwe-roi-video/

http://www.frankwatching.com/archive/2010/07/15/social-media-en-hun-rol-in-marketingcommunicatie/

http://www.socialmediamodellen.nl/meetmodellen/weinberg-roi-model/

~ door ilschilp op 01/03/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: