Red Bull social strategy en community

Energiedrank Red Bull laat zien dat het bedrijf een groot succes is op het gebied van social media. Red Bull bereikt zijn doelgroep op een effectieve manier via sociale netwerken als Facebook, Twitter en YouTube. Momenteel heeft de organisatie miljoenen Facebook fans en staat zelfs op nummer 1 van de meest succesvolle Facebook-pagina’s. Maar waarom is Red Bull zo succesvol, welke social strategy hanteert het bedrijf en zijn er mogelijkheden om een eigen community te starten?

 

Social Strategy Red Bull


Red Bull richt zich op een specifiek segment, namelijk de liefhebbers van extreme sporten. Een goede keuze vind ik, extreme sport associeert namelijk goed met de energiedrank Red Bull. De strategie om hun product onder de aandacht te brengen op sociale netwerken, is voornamelijk door middel van interactieve content. Facebook speelt een grote rol in de social strategy van Red Bull. Eén van de eenvoudigste manieren om mensen naar hun Facebook-account toe te trekken, is het aanbieden van interessante berichten gelinkt aan extreme sportactiviteiten die de energiedrinkers leuk zouden kunnen vinden. De onderneming posts links naar RedBull.com verhalen en interacteert met de fans over de inhoud. Zo houdt Red Bull op een eenvoudige wijze de conversatie met hun fans op peil en zorgt voor traffic naar de website toe. Ook beschikt de organisatie over een tabblad social games op haar Facebook pagina, hier kunnen fans diverse interactieve games spelen, gericht op extreme sporten. Volgens NPD Group hebben in 3 maanden tijd (2010) meer dan 56.8 miljoen bezoekers games gespeeld op social netwerk sites. Dit laat toch wel zien hoe effectief het inzetten van online games is. Tot slot profiteert de Facebook-pagina ook nog van een ander platform, namelijk online video. Red Bull beschikt over een eigen Web TV kanaal en zendt een programma uit naar hun leden. Het programma laat onder andere gesponsorde atleten aan het woord. Red Bull Web TV trekt een breed scala aan kijkers aan. Zo wordt de video-inhoud ook op YouTube bekeken. Ik vind dat de social strategy van Red Bull goed in elkaar steekt. De organisatie heeft een duidelijke doelgroep voor ogen, weet wat de doelgroep wil, zet de juiste middelen in en zorgt voor engagement. Ze hanteren naar mijn mening dus een succesvolle social strategy en ik heb zo geen verbeterpunten voor ogen.

 

Red Bull community

Red Bull heeft mogelijkheden om een succesvolle community op te starten. In feite trekt de organisatie deze leden (voor een eventuele community) al naar zijn sociale netwerken toe, namelijk de liefhebbers van extreme sporten. Red Bull heeft onlangs al een community opgezet voor de leden die geïnteresseerd zijn in de sport: racing. Het voordeel van een community per sport is dat je je doelgroep goed afbakent. Red Bull kan dan specifieker ingaan op één onderwerp (sport) en de juiste content aanbieden waar de racing-liefhebbers in geïnteresseerd zijn. Zo hebben ze op de website van deze community bijvoorbeeld een eigen forum, een evenementenagenda en een blog gecreëerd. Door deze interactieve, informatieve content op het gebied van racing creëert Red Bull meer betrokkenheid van zijn leden. Red Bull heeft naar mijn mening dus mogelijkheden om een succesvolle community op te zetten maar wel per sportonderdeel.

 

Succesfactoren van een community

Om een succesvolle community op te starten is het luisteren naar je doelgroep toch wel het belangrijkste punt. Welke wensen en behoeften hebben je leden? Ga een dialoog aan met je doelgroep en kijk hoe je op deze wensen en behoeften kunt inspelen. Zo creëer je een band met je leden en zij raken meer betrokken bij de community. Betrokkenheid van je leden zorgt ervoor dat ze telkens terugkeren naar jouw website. Focus je je als bedrijf op één onderwerp zoals bij Red Bull racing en niet op alle extreme sporten. De betrokkenheid van je leden zal dan groter zijn en je kan dan onderscheidende, kwalitatief hoogwaardigere content leveren die zij interessant vinden. Om gebruikers te blijven boeien en binden moet je ze ook iets teruggeven, ofwel belonen voor hun gedrag door bijvoorbeeld een lijst te plaatsen op Facebook met meest gewaardeerde gebruikers.
Tot slot is het belangrijk om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan je website, innovatief te werk gaan en natuurlijk het regelmatig optimaliseren van je design en content.

Bronnen

http://www.frankwatching.com/archive/2007/08/02/framework-voor-succesvolle-community-portals/

http://community.redbullracing.com/videos/

http://www.socialmediaexaminer.com/top-10-facebook-pages/

http://www.brafton.com/news/why-red-bull-rocks-social-media-marketing-800056910

~ door ilschilp op 07/03/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: