E-mailmarketing blijft een effectief marketingmiddel

E-mailmarketing is één van de oudste en meest beproefde direct marketingmiddelen in de online marketingmix. Vanaf 2010 is e-mailmarketing zich steeds meer aan het ontwikkelen van een traditioneel zendkanaal naar een marketingmiddel met steeds meer interactie en wordt dus niet alleen meer gebruikt als pushmedium.

Stelling: e-mailmarketing is dood

Het vak is naar mijn mening niet dood. E-mailmarketing loopt mee met de huidige trends en wordt in een nieuw jasje gestoken. Mailings worden steeds socialer en intelligenter. De intelligentie van de inhoud van de e-mail nemen toe op het gebied van relevantie en personalisatie. De inhoud kun je dus steeds beter aanpassen aan de ontvanger door zijn (klik)gedrag op de website en in mailings vast te leggen, ook wel behavioral targeting genoemd. Bedrijven komen steeds meer te weten over de interesses en het gedrag van de ontvanger, zo kunnen ze grootschaliger e-mailen op individueel niveau. Een goed voorbeeld: een bezoeker heeft al een aantal keren gezocht naar een koelkast op het internet en in de eerstvolgende nieuwsbrief krijg hij/zij een interessante aanbieding van een koelkast. Daarnaast wordt de frequentie van het versturen van e-mails ook minder belangrijk, er zal juist veel meer gekeken worden naar het klikgedrag van de bezoeker. Bijvoorbeeld er wordt een e-mail verstuurd aan de bezoeker als hij of zij zonder kopen het winkelmandje heeft verlaten.

Daarnaast zal de e-mail in de loop van de tijd steeds meer sociale functionaliteiten en eigenschappen krijgen. Een standaardprocedure is bijvoorbeeld de ‘deel met je vrienden’ optie. Zo kan de ontvanger aanbiedingen en content delen uit de e-mail via sociale media. De grens tussen sociale media en e-mailmarketing vervaagt langzaam, e-mailservices krijgen sociale functies en sociale netwerken krijgen e-mail functionaliteiten. In de toekomst zullen push kanalen steeds meer worden gekoppeld en alle beschikbare klantgegevens zullen worden vastgelegd in centrale databases, wat zorgt voor betere en relevantere pushacties.

E-mailmarketing blijft naar mijn mening bestaan. Het is en blijft een oud pushmedium maar zal meer beschikken over een relevantere, intelligentere en dynamische content. E-mails worden meer gepersonaliseerd waardoor ontvangers de informatie ontvangen die ze willen ontvangen. De klant wordt dus meer centraal gesteld en er wordt meer ingespeeld op de wensen en behoeften. Door de nieuwe trends op het gebied van e-mailmarketing, worden de ontvangers minder e-mailmoe en zijn ze bereid om de e-mails te lezen en eerder over te gaan tot actie. Daarnaast blijft de respons van e-mailmarketing goed meetbaar, ideaal voor bedrijven. Kortom: e-mailmarketing blijft een effectief marketingmiddel.

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2011/02/23/e-marketing-is-dood/

http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007412&AspxAutoDetectCookieSupport=1

http://www.frankwatching.com/archive/2010/05/25/trends-in-e-mailmarketing-voor-2010/

Marketingfacts, Marco Derksen & Matthijs van den Broek, 2010

~ door ilschilp op 09/03/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: