Persoonlijker met digitale media

In de afgelopen jaren heeft er een verschuiving van oude naar nieuwe media plaatsgevonden. Waar eerder door bedrijven en instellingen veel werd gefocust op printmedia en televisie, wordt er nu juist veel meer gekeken naar het Internet en mobiele telefonie. Digitale media bepalen steeds meer hoe we werken, diensten verlenen en communiceren. En zorgt daarom ook voor een andere benadering van je doelgroep…. 

Persoonlijker

Oude media, als televisie en radio, benaderen een doelgroep op een onpersoonlijke manier. Het zijn massamedia die vooral zenden naar een groot publiek. Nieuwe media daarentegen kunnen worden ingezet om een doelgroep op een persoonlijkere manier te benaderen en te dialogiseren. Denk maar aan een sociaal netwerk als Twitter. Met Twitter is het mogeijk om als bedrijf dicht bij de klant te komen. Klanten stellen vragen, problemen worden aangekaart en een bedrijf kan hier vrijwel direct op inspelen en de consument persoonlijk helpen. Daarnaast kan het nieuwe web alles opslaan waar de consument naar surft en kunnen bedrijven gepersonaliseerde reclame versturen naar hun doelgroep. Omdat het web weet waar de consument zich bevindt, kan hij/zij nauwelijks uitwijken voor reclameboodschappen…iets wat bij oude media wel het geval is.

Middelen binnen handbereik

De consument maakt dagelijks gebruik van nieuwe media. De mobiele telefoon ligt altijd binnen handbereik en we zitten dagelijks achter de pc, laptop of ipad. Door deze middelen in te zetten die dagelijks gebruikt worden, hebben bedrijven een grotere kans om hun doelgroep te bereiken. Traditionele media daarentegen nemen steeds een kleiner deel uit van onze tijdsbesteding.

De consument bepaalt

Een ander kenmerk van digitale media is toenemende rol van critizen journalism. De consument wil zijn mening laten horen en bijdragen. Zo laten zij zich steeds meer horen via middelen als forums, blogs en feedbackformulieren. Met de komst van nieuwe media hoeven bedrijven en instellingen minder toenadering te zoeken tot de doelgroep, de doelgroep vindt hen.

~ door ilschilp op 05/06/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: