Succesvolle webshop zonder offline marketing communicatie?

“Een webshop zal niet succesvol worden zonder offline marketing communicatie”. Een stelling van de les Online Business waar ik het deels niet mee eens ben. Een webshop kan wel succesvol worden zonder offline marketing communicatie maar het is wel noodzakelijk dat jouw doelgroep zich op het internet bevindt.

Hoe kan een webshop een succes worden zonder offline marketing communicatie?

Bij een succesvolle webshop ligt de nadruk vooral op traffic en sales. Veel bedrijven als Zalando trekken hun bezoekers naar hun webshop via offline media als televisie. Televisie is naast het internet een groot medium met een enorm bereik en kan snel naamsbekendheid genereren voor jouw bedrijf. Niet voor niets dat grote ketens via deze weg communiceren. Tegenwoordig kun je ook gemakkelijk traffic naar je webshop toetrekken zonder inzet van offline marketing communicatie. Zo kun je adverteren via Google of SEO-teksten schrijven om zo hoog mogelijk in de ranking te komen. Op dit moment is de zoekmachine de grootste bron van verkeer naar je website en als je goed vindbaar bent, kan het je heel wat traffic opleveren! Naamsbekendheid genereren zonder offline marketing communicatie heeft alleen wat meer tijd nodig.

Tot slot speelt service een grote rol bij een succesvolle webshop omdat deze bijdraagt aan de verkoop van je product. Het verlenen van service kan nu door middel van online marketing communicatie gemakkelijker en beter gerealiseert worden. Voor vragen en problemen wordt er nu namelijk steeds minder naar klantenservices gebeld. Veel problemen worden nu afgehandeld via een social netwerk als Twitter. Klanten worden hierdoor sneller geholpen en dat zorgt ervoor dat ze  tevreden blijven en terugkeren naar de webshop.

Mijn visie

Zoals ik eerder aankaartte, ben ik van mening dat je ook zonder offline marketing communicatie een succesvolle webshop op kunt zetten, mits je doelgroep zich ook op het online platform bevindt, je op de juiste manier online adverteert en bezoekers de service biedt waar zij naar vragen. Toch denk ik dat een combinatie van offline media en online media voor veel bedrijven effectiever kan zijn. Vooral als je net een webshop opzet, is het toch makkelijker om naamsbekendheid te creëren in combinatie met offline media.

Bronnen:

~ door ilschilp op 07/06/2011.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: